Közalapítvány

Székesfehérváron 1993-ban kezdte meg működését – az országban harmadikként – a vállalkozói Inkubátorház.

A megvalósítás gondolata az akkoriban felszabadult volt orosz ingatlanok célszerű hasznosítása kapcsán merült fel, még 1990-ben.

Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzata 1991. októberében határozott arról, hogy alapítóként kezdeményezi a Vállalkozást és Egzisztenciateremtést Elősegítő Alapítvány (1999. december óta közalapítvány) bírósági bejegyzését, és az Inkubátorház szakmai előkészítését és majdani működtetésével az Alapítványt bízza meg. Rendszeres és hatékony segítséget adott Chorley angol partnerváros szakértő gárdája, aki segítségét angol tapasztalatokra építette. Az épület műszaki átadására – az első beköltözésekkel egy időben – 1993. február közepén – került sor.

Az inkubátorház gyorsan népszerű lett. Az épület az év nagy részében telt házzal működik. Az elmúlt években több mint 400 vállalkozás fordult meg a házban, egyesek megszűntek, de a többség a fejlődése miatt “kényszerült” nagyobb irodába, esetleg saját ingatlanba költözni.

Átlagban 38-42 vállalkozás lakja az Inkubátorházat (lásd. Bérlők oldalunkat), emellett több, mint 30 ún. “külsős bérlőnk” és székhelyszolgáltatást igénybe vevő vállalkozásunk is van, akik irodát nem bérelnek, de a szolgáltatásainkat, vagy azok egy részét igénybe veszik. A cégek között van nyomda, kereskedelmi, vonalkód-technikai termékek, élelmiszer, számítástechnikai (hardver és szoftverfejlesztő is), építész, építőipari tervező, könyvelő, stb. profilú cég. Ebből is látszik, hogy a nálunk megforduló vállalkozások változatos tevékenységet folytatnak.

Az ellátó szervezet 9 főből áll, ebből 3 fő látja el az irányító, szervező feladatokat. A ház vezető menedzsere Tóth András 2014. novembere óta.

A központ sokfajta szolgáltatást nyújt, amelyek ára a városi viszonyokat tekintve nagyon alacsonynak mondható, hiszen a profit-orientált szolgáltató vállalkozásokat nézve, bőven azok árai alatt vagyunk. Ezen szolgáltatások egy része csak a bérlő (külsős vagy belsős)
vállalkozások számára elérhető, mások akár a lakosság részére is.

Intézményünk állaga az évek során leromlott, önerőből nem tudtuk volna felújítani. 1999. év végén a Gazdasági Minisztérium pályázatot írt ki működő inkubátorházak felújítására, kapacitásbővítésére, technikai fejlesztésére,a szolgáltatások színvonalának emelésére. Ezen a pályázaton közalapítványunk 9M Ft vissza nem térítendő támogatást nyert. A felújítás 2000. januárban kezdődött, és 2001. nyarán ért véget. Az eredmény egy korszerű, innovációs centrumnak megfelelő jellegű épület alapfeltételeinek megvalósítása lett: az épület belső felújítása, folyosók álmennyezetének elkészítése, járólapozása, festése, az épület köré esővíz-elvezető csatorna készítése.

Szerencsére az inkubátorházak állami támogatása (pályázati úton) 1999-ben az első próbálkozással nem fejeződött be, így 2001-ben újabb pályázatokon indulhattunk.

A Székesfehérvári Vállalkozói Központ 2001. évben a Magyar Vállalkozás-fejlesztési Alapítványhoz két pályázatot nyújtott be, infrastruktúra és szolgáltatási szint, valamint informatikai fejlesztés megvalósítása érdekében. A két projekt egymással szorosan összefügg, szét nem válaszható komplex fejlesztési folyamat, mely összesen 30 millió forintos beruházást jelent. Ennek felét a Gazdasági Minisztérium támogatásából valósítottuk meg.

Természetesen terveink ezzel a fejlesztéssel nem zárultak le, hiszen egy valóban innovatív intézmény kialakításához további intézkedések megtételére volt szükség: olyan szolgáltatásokat kell nyújtanunk, mely az innovatív munkavégzés segítségére válik. Több projektet indítottunk a kisvállalkozások és a helyi munkanélküliség helyzetének javítása érdekében.

2007-ben elindítottuk a csatlakozási folyamatot az EBN-hez (Európai Üzleti Központok Hálózata), melynek auditálását sikerrel teljesítettük és azt követően két évig teljes jogú tagja voltunk a nemzetközi hálózatnak.

Igy tudtuk bemutatni Önnek a Székesfehérvári Inkubátorházat, reméljük sikerrel. A jövőre vonatkozó elsődleges tervünk egy leendő innovációs centrumnak megfelelő technikai háttér biztosítása, jelenlegi és leendő bérlőink igényeinek minél szélesebb körű kielégítése. A fejlesztés alapja lesz a Közép-Dunántúli Régióban kialakult inkubátorház-konzorcium együttműködésének is, majdan hátterét adja a konzorcium által működtetett projekteknek. Bízunk benne, hogy az inkubátorházak állami támogatásának megkezdődött folyamata nem fejeződik be, és a következő években további fejlesztésekre adhatunk be támogatási kérelmeket.

2003. októberében a Bíróság bejegyezte az inkubátorházat működtető Vállalkozást és Egzisztenciateremtést Elősegítő Közalapítvány rövidített nevét, így a hivatalos név a VÁLLALKOZÓI KÖZPONT KÖZALAPÍTVÁNY. A változással egyidejűleg az Alapító Okiratban rögzítésre került a közalapítvány céljai között, hogy részt veszünk a város
innovációs feladatainak ellátásában is.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.